دانلود پایان نامه فرهنگسرای کودک

سه‌شنبه 8 اسفند 1396 ساعت 10:58

دانلود پایان نامه فرهنگسرای کودک

پایان نامه فرهنگسرای کودک

فرهنگسرای کودک (مرکز خلاقیت کودکان ) به عنوان فضایی که کودکان بتوانند به دور از نظارت حاکمانه و ارزیابی و مقایسه در عین آزادی و امنیت خاطر به فعالیت بپردازند و استعدادهای درونی خود را ابراز کنند، و همینک ما در پایان نامه فرهنگسرای کودک طرحی را اجراییساخته ایم که کودک در شناخت از خود،دیگران و محیط اطرافشان تأثیر مهمی داشته باشد.

فعالیتهای هنری، ورزشی و به طور کلی بازی به مراتب بیشتر از آنچه به صورت تئوری به کودکان تدریس میشود در رشد خلاقیت و شناخت کودکان از خود و جهان مؤثر است. در این مرکز فضاهای گوناگون و وسایل مورد نیاز برای هر نوع فعالیت دلخواه کودکان از نظر گرفته شده و نقش بزرگسالان نیز به عنوان مربی و مدرس بلکه به عنوان هم بازی و راهنما مطرح شده است.

در همین راستا  سایت بروزکد مقاله ای با موضوع دانلود مطالعات مهدکودک همراه با تحلیل نمونه خارجی و داخلی را تهیه نموده که پیشنهاد میکنیم  این رساله را از دست ندهید .

طراحی نقشه اتوکدی مرکز تفریحی کودکان و نوجوانان نیز من جمله  نقشه های است که در محوریت این مقاله به درد شما خواهد خورد.

دانلود پایان نامه فرهنگسرای کودک - پایان نامه مهد کودک

   

دانلود پایان نامه فرهنگسرای کودک - پایان نامه مهد کودک رساله+نقشه+رندرهای سه بعدی

دانلود پروژه معماری

این پایان نامه همانطور که گفته شده شامل »

1- رساله پایان نامه مهد کودک

2- نقشه های اتوکد فرهنگسرای کودک

3- رندر و سه بعدی میباشد.

مجموعه ای که ارایه نموده ایم ، طرحی بسیار حرفه ای برای آشنای با چنین مراکز و ارتقای علم مهندسی دانشجویانی که در این عرصه... فعالیت دارند میباشد.

خوب اول از بخش فهرست این پایان نامه شروع میکنیم.

پایان نامه معماری
موضوع : فرهنگسرا کودک

فهرست:
فصل اول: مبانی نظری
مقدمه:
بیان مساله:
پرسش ها:
اهداف:
محدودیتهای طرح:
جنبه ی جدید و نو آور بودن:
فصل دوم:
مطالعات موضوعی
مطالعات پایه
مطالعات موضوعی:
ضوابط طراحی
فصل سوم:
نمونه های موردی
فصل چهارم:
معرفی و بررسی نیازهای منطقه یک تهران و تحلیل سایت
فصل پنجم :
برنامه فیزیکی
فصل ششم:
سازه و تاسیسات
فصل هفتم :روند طراحی
فصل هشتم:
منابع

 

بیان مساله
مهمترین مسئله کودک عصر حاضر چیست؟ از سخن اندیشمندان و فیلسوفان چنین برمیآید که مهمترین مشکل کودک انسان مدرن، ماشینی و مکانیکی شدن زندگی به ذهنیت و هویت انسان نیز کشیده شد و در کیفیت نگرش انسان به هر دو جهان اثر گذاشته است. تنها راهحلی که فیلسوفان پسا مدرنیته و اگزیسقانسیالیزم ارائه میکنند، رویکردی پدیدار شناسانه به خویشتن خویش است. یعنی به تعلیق درآوردن همه پیش در حقیقت بهترین روشی که پیشنهاد میکنند، .» خودکودک « فرضها و نظریات و تجربیات قبلی و ادراکی بیواسطه و شهودی از موضوع یعنی پرداختن به هنر و رشد و احیاء خلاقیت فطری کودکاست که با استیلای فردگرایی افراطی و پیامدهای آن به حاشیه رانده شده است.
مرکز خلاقیت کودکان به عنوان فضایی که کودکان بتوانند به دور از نظارت حاکمانه و ارزیابی و مقایسه در عین آزادی و امنیت خاطر به فعالیت بپردازند و استعدادهای درونی خود را ابراز کنند، میتواند در شناخت کودکان از خود،دیگران و محیط اطرافشان تأثیر مهمی داشته باشد.
فعالیتهای هنری، ورزشی و به طور کلی بازی به مراتب بیشتر از آنچه به صورت تئوری به کودکان تدریس میشود در رشد خلاقیت و شناخت کودکان از خود و جهان مؤثر است.
در این مرکز فضاهای گوناگون و وسایل مورد نیاز برای هر نوع فعالیت دلخواه کودکان از نظر گرفته شده و نقش بزرگسالان نیز به عنوان مربی و مدرس بلکه به عنوان همبازی و راهنما مطرح میشود.

 1.3 اهداف اصلی پروژه:

1 (ایجادفضای امن و دارای امکانات متنوع
2 ( ایجادفضایی که احساس آزادی را در کودکان ایجاد کند.
3 (تولید فضایی برای بیان احساسات کودکان ورشد تعاملات اجتماعی میان آنها
4 (کاستن از تأثیرات مخرب تسلط رادیو، تلویزیون، بازیهای الکترونیکی و کامپیوتر به دنیای کودکان است. چرای آنچه همراه با شگردها و جاذبه های این وسایل به کودک تلقیح میشود و ... اشاره کرد.

 

1.4 ضرورت انجام پروژه

متأسفانه در کشور ما و حتی در شهری مثل تهران، مراکز و فضاهایی که هدف اصلی آن پرورش خلاقیت در کودکان باشد وجود ندارد.

به طور کلی اکثر مراکز موجود، آموزشی هستند و نه پرورشی. این مسأله تنها مربوط به مدارس نیست بلکه مراکز هنری و تفریحی و ورزشی را نیز دربرمیگیرد.

آموزش نیز به روشی بسیار قدیمی، محدود و متکی بر حافظه صورت میگیرد. به این صورت که سئوالها و جوابها تقلید از الگوی ارائه شده تشویقمی شود و هر گونه تلاش فردی و خلاقانه مورد بیمهری و گاهی تمسخر و توبیخ قرار میگیرد.

به جای ایجاد انگیزههای واقعی در کودک با توجه به توانائیهای فردی، از سیستم فشار به وسیله ایجاد رقابتهای غیرمنطقی، مقایسه نابجا وارزشگذاری غیرعادلانه استفاده می شود. حتی در فعالیتهای فوق برنامه که به منظور تفریح و پرداختن به فعالیت های دلخواه و اجباری کودک است، همین روش اعمال می شود. والدین نیز تحت تأثیر همین الگوی تحمیل شده از طرف جامعه و فرهنگ ناسالم، کودکان خود را از ابتدا تحتفشار میگذارند، تا مطابق سلیقه روز بزرگ شوند. در واقع این جامعه، مربیان و والدین و همه برنامه ریزان آموزشی و پرورشی هستند که تصمیم میگیرند یک بچه به چه موجودی باید تبدیل شود.طبیعی است که در این میان آنچه نادیده گرفته میشود و سرکوب میگردد، ویژگیهای طبیعی کودک و توانائیها و استعدادهای اوست و همچنین نیاز طبیعی و انسانی او به این که خودش باشد نه شخص دیگری.

خلاقیت به عنوان امری که زیربنای هر نوع آموزشی را تشکیل میدهد و میتواند در همه امور زندگی آدمی از آغاز تا پایان جلوهگر شود و شور و شوق و انگیزه زندگی را در همه حال حفظ نماید، شدیداً در غفلت قرار گرفته است.

از این رو ایجاد چنین مرکزی نه تنها میتواند در پرورش خلاقیت کودکان مؤثر باشد، بلکه شاید بتواند توجه به والدین و مربیان و مسئولان آموزش و پرورش را به این امر مهم و حیاتی یعنی خلاقیت جلب نماید.

1.5 روش شناسی تحقیق

فرایند پژوهش این پروژه در دو بخش بررسی منابع مکتوب و پیمایش میدانی صورت گرفته است:

در بررسی منابع مکتوب،از منابعی که اساتید توصیه کرده بودند استفاده کردم و علاوه بر آن از کتابخانهها، آرشیو و دانشگاهها و پروژههای دانشجویان دیگر و نشر الکترونیک نیز بهره گرفتم. پس از مطالعه و فیشبرداری از میان انبوع مطالبی که بیشتر برای آگاهی و تسلط شخصی بر موضوع کودک و خلاقیت جمعآوری شده بود، آنچه را که مربوط به موضوع پروژه بود جدا کردن و بسته به موضوع محتوایشان، آنها را تحت عنوانهای مربوط به هر موضوع، تنظیم نمودیم.

در بخش پیمایش میدانی با توجه به این موضوع که پژوهش و تجربه علمی با کودکان و کسب نقطه نظرهای شخصی در مورد آنها میتواند همراه با پشتوانههای تئوری به دست آمده از پژوهش کتابخانهای کمک بیشتری در شناخت موضوعهای مربوط به پروژه یعنی کودکان، فضاهای پرورشی موجود، مربیان و غیره داشته باشد، تصمیم گرفتیم تا از مراکزی که در پایتخت قرار دارد دیدن به عمل آمده و با بررسی نمونههای موجود در داخل و خارج، با ویژگیهای این مراکز آشنا شوم. هدف از این بازدیدها را که سعی شد در نقاط مختلف شهر تهران انجام شود میتوان چنین خلاصه کرد:

1 - بازدید از مراکز و بررسی نوع معماری آنها، امکانات و امتیازات آنها، کمبودها و نواقص و مقایسه با نمونههای خارجی.
2 - آشنا شدن با کودکان از نزدیک و دیدن آنها هنگام کار و بازی و نیز گاهی از سلیقه و خواستههای آنان از طریق پرسشنامهای که قبلاً تنظیم شده بود.
3 - آشنایی با مربیان و مسئولان مراکز و طرح مسائل مربوط به ویژگیهای کارشناسان و آگاهی از نقطه نظر آنها. در انتها تلفیق آنچه درفرآیند پژوهش، به طور کلی انجام گرفته بود، منجر به بینشی گردید که میتوانست پشتوانه طراحی موضوع پروژه قرار گیرد.امیدواریم با این پژوهش بتوانم گامی هر چند کوچک در جهت آشنایی بیشتر با طراحی این گونه مراکز برداشته باشیم.

4 - بررسی داده های آماری سازمان مرکز آمار کشور و درآوردن کمبود سرانه های کشوری که آنجه که به دست آمد حاکی از آن بود که منطقه ی سایت مورد نظر دارای کمبود سرانه ی فرهنگی علی الخصوص برای کودکان و نوجوانان و خردسالان میباشد.

پرسش ها

طراحی فرهنگسرا کودک با فرهنگسرا بزرگسالان چه تمایزی دارد؟

نیازهای اساسی کودکان چیست و پاسخ مناسب آن؟

نیازهای اساسی منطقه چیست ؟

ادامه همین بحث و جواب پرسش ها داخل همین پایان نامه موجود میباشد.

 

 

نقشه و رندر ها

 

دانلود فایل

 

 

 

 

نظرات (0)
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.